
FObacks down on
IRA-link smears

The Foreign Office has admitted
making-and been forced to cor-
rect-serious inaccuracies in a pro-
paganda document issued through
British embassies abroad and to sym-
pathetic journalists in Britain. The
document, described as a
"Background Brief' and entitled The
Provisional IRA -International Con-
tacts Outside the United States, lists
a string of organisations and indi-
viduals as alleged supporters of the
IRA.

One of those identified as an IRA
"contact", Liz Curtis, a well-known
writer on Northern Ireland, threa-
tened to sue the Foreign Officewhen
she found out about the document.
Now the Treasury (government) so-
licitor has told Ms Curtis's solicitors
that the Foreign Officewillwithdraw
and amend copies of the document.
Similarundertakings have been given
to Mr Michael Quilligan, an
Amsterdam-based campaigner on
Ireland, who, according to the brief,
did "admit working for Sinn Fein
though denying any connection with
the IRA." But Quilliganis not and has
never said he was a member of Sinn
Fein.

Ms Curtis was described as a
member of the Troops Out move-
ment. This, and sections of the brief
on Mr Quilligan,are now being with-
drawn. But the Foreign Office have
refused either to apologise for the
errors, or to withdraw all references
to Ms Curtis and Mr Quilligan.She is
outraged by this, describes the style

of the document as a "tissue of fabri-
cation and inaccuracy", and points
out that the document as a whole is
written as though anyone mentioned
was indeed an "international contact
ofthe IRA".
. Strikingly, sections of the docu-

ment have been reproduced verba-
tim inarticles by aBritish journalist -
in the Irish Independent and in the
Daily Telegraph. The journalist,
Christopher Dobson, did not say in
his articles that he had simply copied
out some of his words, unacknow-
ledged, from a British government
handout. He referred to Quilligan
as a Sinn Fein worker in both the
Irish Independent on 2 May 1988,
and in a rewrite of the material in the
Daily Telegraph the next day.

This use ofunattributed smear and
government-inspired propaganda by
some journalists is a typical result of
longstanding government operations
of this kind. From 1949 to 1975, a
secret InformationResearch depart-
ment of the Foreign Office distri-
buted briefings of this kind to
journalists.

The department was publicly
acknowledged in 1975, renamed the
Overseas Information department,
and continued operating despite pro-
mises by then Foreign Secretary
David Owen that its "grey propagan-
da" operations would end. In 1980,
the department was wound up, but
the propaganda function has re-
mained, distributed among several
other Foreign Officesections. Each
propaganda document of this kind
says that it is "not and should not be
construed or quotedas anexpression
of government policy".
Duncan Campbell


